Cursus/gespreksgroep “Bijbellezen door rabbijnse bril’ .

In deze cursus doen we kennis op van de rabbijnse manier van omgang met het Oude Testament of Tenach.
‘Door de rabbijnse bril’ worden de bijbelteksten, ontstaan in een eenvoudiger en meer agrarische samenleving dan de onze, dichter naar onze samenleving gehaald. Door hun vragen aan de tekst en de geformuleerde antwoorden worden ook wij als deelnemers aan deze cursus meegenomen om onze vragen en toepassing in onze tijd duidelijker te krijgen.
De wegen van jodendom en christendom zijn uit elkaar gegaan. Wet en evangelie werden en worden nog vaak als typische tegenstellingen gezien. In deze cursus hopen we de deelnemers te laten ervaren dat de Tora een weg is waarvan we kunnen leren en die we kunnen gaan. Maar het is van belang dat de antwoorden van de rabbijnen en ook onze antwoorden ruimte laten voor discussie en meerdere interpretaties.

Programma en werkwijze
Uit het cahier ‘Weg van de Tora’ deel 4, lezen en bespreken we de komende periode artikelen met onderwerpen uit het bijbelboek Deuteronomium, zoals ‘Omkeer’, ’Het houden van Gods richtlijnen voor een rechtvaardige samenleving’ en ‘Kiezen’ (tussen zegen of vloek). Daarna volgen artikelen met enkele ge- en verboden uit de Tien Woorden.
Deze artikelen zijn opgesteld door mw. Dodo van Uden, docente Judaïca. Zij is verbonden aan de Stichting LEV, leren en vernieuwen.

Doet u voor het eerst mee dan zal het cahier tegen een vergoeding van € 10,- aan u worden toegestuurd.
Eenmaal per seizoen wordt een docent Judaïca uitgenodigd om nader in te gaan op vragen en opmerkingen van de deelnemers. Deze worden bij elke bijeenkomst in een logboek vastgelegd.

Voor wie:
De deelnemers van de leergroep komen uit verschillende tradities en leren en discussiëren met elkaar vanuit de vraag: hoe lezen wij de bijbel met het oog op een goed leefbaar menselijk bestaan op deze aarde?
Zij doen dit vanuit het besef dat de bijbelse geschriften joodse bronnen hebben en nemen hierbij de joodse uitleg van bijbelteksten als uitgangspunt.. Bijbelkennis is niet vereist, wel is het bezit van een bijbel handig.
Ook al draait deze groep al enige jaren, u kunt zonder enige voorkennis aansluiten. Waar nodig praten we u bij.

Praktische informatie:
De start van het nieuwe seizoen is gepland op dinsdag 17 september a.s. Op die dag willen we het nieuwe cursusseizoen beginnen met een excursie naar het Holocaust Museum in Amsterdam. Kosten hiervan zullen voor eigen rekening zijn.

Data najaar 2024: op dinsdagen 17 en 24 september, 8 en 29 oktober, 12 en 19 november en 10 december.

Tijd: van 14.00 tot 16.00 uur
Plaats van samenkomst: Penninckshuis, Brink 89 (ingang Spijkerboorsteeg), Witteveenkamer

Voor informatie en opgave: Ariane Röell
e: a.roell@telfortglasvezel.nl t: 0570-785883/06-45665722